Drop-in-dåp: Helt enkelt og like stort!

Har du måtte avlyse barnedåpen på grunn av korona, eller har du selv et ønske om å bli døpt? Nå tilbyr flere kirker drop-in-dåp den 12. og 19.juni. Enklere blir det ikke.

Drop-in-dåp: Helt enkelt og like stort!

- Folk forteller oss at de gang på gang har fått utsatt eller avlyst barnedåpen. Vi tror det er et behov for at vi arrangerer disse drop-in-dåpene, sier Petter Johannesen, sokneprest i Greåker kirke i Sarpsborg.

- Og folk i alle aldre, unge som godt voksne, er selvfølgelig også velkommen til å bli døpt. Det er aldri for sent, og vi skal ta godt imot dem, sier Petter.

Slik foregår drop in dåp
En drop-in-dåp kjennetegnes av at ingen forberedelser er nødvendig. Man bare møter opp i kirken, undertegner et skjema, har en samtale med presten og blir døpt. Man kan komme alene eller i følge med andre. Kirken stiller med faddere om nødvendig. Du må også ha med seg gyldig legitimasjon.

Dåp uten stress

- Dåp foregår vanligvis på gudstjeneste, og hører til i menighetens fellesskap. Drop-in-dåpen er bare selve dåpshandlingen. Men det er en fullverdig dåp, like fin og høytidelig som en vanlig dåp. Meningen er å gjøre dåpen så enkel og tilgjengelig som mulig. Mange forbinder barnedåp med press om stort selskap og mye stress. Det trenger ikke å være slik. På drop-in-dåp er det ingen kleskoder, for å si det sånn, sier en smilende sogneprest.

I Sarpsborg gjennomføres seremonien i Sarpborg og Tune kirke 12.6. Dørene åpnes kl. 11.

I kirken vil det være noen fra menighetsrådet til stede, i tillegg til presten som foretar selve dåpshandlingen. Den som vil døpes må ikke tidligere være døpt, ikke være medlem i et annet trossamfunn og barn under 15 år må ha godkjenning fra foreldre eller verge.

En fin sermoni

Soknepresten gleder seg over at det nå blir mulighet til dro-in-dåp:

- Jeg tror det blir fint! Dåp en av de fineste tingene jeg gjør som prest. Og så liker jeg å finne nye måter å senke terskelen for å komme i kirken. Kanskje en del opplever at barrierene forsvinner gjennom tilbud som drop-in-dåp, tror han.

Den norske kirke har tidligere arrangert drop-in-dåp i flere kirker. Flere kirker har planer om drop-in-dåp nå på vår- og forsommeren. Her er oversikt over kirker som arrangerer drop-in-dåp fremover:

Råholt kirke 12. juni kl. 14-16

Immanuelkirken, Halden 12. juni kl. 11-14