Treenighetssøndag

Tekstbetraktning av seniorprest John Egil Rø

Treenighetssøndag
1 Mos 18,1-8

1 Herren viste seg for Abraham i Mamres eikelund en gang han satt i telt­åpningen da dagen var på det varmeste. 2 Han så opp og fikk øye på tre menn som sto foran ham. Da han så dem, sprang han dem i møte fra teltåpningen, bøyde seg til jorden 3 og sa: «Herre, der­som jeg har funnet nåde for dine øyne, så gå ikke forbi din tjener! 4 La meg hente litt vann, så dere kan vaske føttene og hvile dere her under treet! 5 Og la meg hente litt mat, så dere kan styrke dere før dere drar videre, siden dere nå har lagt veien forbi deres tjener.» De svarte: «Ja, gjør som du sier!»
6 Da skyndte Abraham seg inn i teltet til Sara og sa: «Skynd deg og kna tre sea fint mel og bak brød­leiver!» 7 Selv sprang Abraham bort til storfeet og hentet en fin og god kalv. Den ga han til tjenestegutten, og han skyndte seg å lage den til. 8 Så tok han rømme og melk og den kalven som gutten hadde gjort i stand, og satte det fram for dem. Og han ble stående hos dem under treet mens de spiste.

 
Rom 11,33-36

Å, dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, hvor ufattelige hans veier!    
Hvem kjente Herrens sinn, og hvem var hans rådgiver?   
Hvem ga ham noe først så han skulle få noe igjen?
For fra ham og ved ham og til ham er alle ting.  Ham være ære i all evighet! Amen.

  

Luk 10,21-24

I samme stund jublet han i Den hellige ånd og sa: «Jeg priser deg, Far, him-melens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige, men åpenbart det for umyndige små. Ja, Far, for dette var din gode vilje. Alt har min Far overgitt til meg. Ingen vet hvem Sønnen er, unntatt Faderen, og ingen vet hvem Faderen er, unntatt Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare det for.»
    Da de var alene, vendte han seg til disiplene og sa: «Salige er de øynene som ser det dere ser! For jeg sier dere: Mange profeter og konger ville gjerne se det som dere ser, men fikk ikke se det, og høre det som dere hører, men fikk ikke høre det.»

 

Dagens karakter -Treenighetssøndag

Annen rekkes kirkeårstema på treenighetssøndag er den treenige Guds over­ordnede frelsesplan. Vi er nå kommet ved starten på det grønne, festløse arbeids­semesteret i kirke­året. Livet i kirken og i verden står i fokus, det ordinære, daglige livet som Guds folk i tjeneste, i den treenige Guds tjeneste. To salmer fra ulike tidsepoker, en fra 1970-tallets kirkelige barnekorsang og en fra reforma­sjonens kirkesang, kan angi grunnsannheter til overveielse en slik treenighets­søndag. Alle har vers som fremholder viktige dimensjoner ved den treenige Gud

 

Søndagens bibeltekster

GT – 1. Mos 18

Vi er med på sammenkomsten hvor tre fremmede møter i Mamre eikelund, Abraham og Sara. Her gis løftet om at den aldrende Sara skulle få en sønn, vers 10. Sara lo bak i teltet da hun hørte dette.  Rublevs ikon, fra russisk ikonkunst, av Andrei Rublev, malt rundt år 1400, (1425?). Det forestiller de tre menn som i Første Mosebok, kapittel 18, er på dette besøket, se bildet på dette arket. I løpet av denne fortellingen blir det klart at den ene av disse tre er Gud selv. Hvem er da de andre to? I den kristne kirke oppstod det etter hvert en tolkning som ser de tre som Faderen, Sønnen og Ånden. Det er denne tolkning som ligger til grunn for Rublevs bilde.

 

Romerbrevet 11

Vi hører en lovprisning fra apostelen om Guds storhet og opprettholderkraft, i en liturgisk med forbilder fra den jødiske tradisjonen, jf Salmenes bok. Avslutnings-ordet er «Amen» ja, sannelig, og dette avslutter denne delen av brevet 9-11 som handler om Guds veie med Israel; jødenes plass i frelseshistorien.

 

Lukasevangeliet

Den nære tekstlige kontekst i kapitel 11 er gleden da disiplene vender tilbake fra sin tjeneste. De er begeistret over at åndene har adlydt dem, mektige gjerninger fulgte i deres fotspor. Jesus fokuserer heller på at deres navn er inn­skrevet i him­melen, det er viktigere enn mektige gjerninger som overbeviser folk. Etter prekenteksten stiller en fariseer som høre på Jesu spørsmålet om hva han skal gjøre for å få det evige liv. Etter rett bibelsk svar, elske Gud og nesten, kon­kretiserer Jesus med liknelsen om «den barmhjertige samaritan,» knyttet til spørsmålet om hvem som er min neste.

 

Teksten beskriver at «Jesus jublet i Den hellige ånd,» priser Gud Fader, himmelens og jordens Herre. Her har vi Treenigheten i ett vers, Jesus, Gud og Den hellige ånd i en enhet. Jubelen er begrunnet i at visdommen handler om åpenbaringen som er kommet i Jesus Kristus, for disiplene og de uten kunnskap og for oss siden. Heri ligger det store mysteriet.

 

Tekstene og denne kirkeårsdagen minner oss på det viktige treenighetsdogmet. Dette var sentralt i urkirkens teologiske stridigheter om Guds natur, om mono­teismen i motsetning til antikkens polyteisme. Internt i kirken var det en rekke stridigheter og skismaer knyttet til hvordan dette ble formulert, blant annet i den arianske strid som førte til Kirkemøtet i Nikea. I dag er også tenkningen om Gud også en anstøtssten mellom religionene.

 

I kristen teologi kan treenighetsdogmet forstås som at Gudsbegrepet som frem­står med ulike dimensjoner/sider. Vi leser denne tredelingen inn i kirkens old­kirkelige bekjennelser (symboler), særlig utformet i trosbekjennelsene, Nikenum og Apostolikum, leddene om Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. På kortformel er den teologiske tanken og dogmet: Guds nåde som personlig nærværende i Jesus Kristus, opplyst ved Den hellige ånd.

Gud som allmektig skaper. Denne Gud mulig for tanken og fornuften å gripe. Skaperverkets skjønnhet og genialitet fordrer noe mer bak enn at dette kan skjedd tilfeldig eller som kun en utviklingsprosess. De filosofiske gudsbevisene gir også til tanken en rasjonalitet om tanken Gud. Noe mer er forestillingen om Guds egenskaper og vilje, Gud som en personlig Gud som ønsker kontakt med sin ypperste skapning og sitt folk.

Jesus Kristus som inkarnert, legemliggjort i jordelivs skikkelse, som barn, mann og dødelig, sant menneske, hans konkrete livshistorie i tiden. Det gir oss identifikasjon. Hans liv, ord og betydning viser oss hvem Gud er. Samtidig i hans liv blir Gud tilstede i lidelsen og i seieren ved oppstandelsen.

Den hellig ånd – kirken tilstede her og nå, talsmannen som bistår troende i deres liv, åndens gjerninger som kaller til omvendelse, til lovprisning og til gode gjerninger. Åndens gjerning i verden er at den taler til hjertene, beveger dem til Kristus og kaller mennesker til å fortelle om dette til hverandre og til nye generasjoner. Åndens virke kommer til syne på ulikt vis, i kirkens fellesskap, gjennom Ordet og sakramentene, men også som den den mysteriøse lovprisningen på et ukjent språk eller måte som vi ikke helt fatter, til Guds ære. Helligånden er det som «bærer oss frem dag etter dag» - slik at vi er med bland dem som også lovpriser vår treenighet Gud.

 

To salmer for Treenighetssøndag:

 

240 Måne og sol Brit Hallqvist/Egil Hovland 1973

 

1 Måne og sol, skyer og vind og blomster og barn skapte vår Gud.

Himmel og jord, allting er hans, Herren vår Gud vil vi takke.

Omkved: Herre, vi takker deg, Herre, vi priser deg, Herre, vi synger ditt hellige navn.

 

2 Jesus, Guds Sønn, død på et kors, for alle, for oss, lever i dag.

Ja, han er her, ja, han er her. Herren vår Gud vil vi takke. Omkved

 

3 Ånden, vår trøst, levende, varm og hellig og sterk, taler om Gud,

bærer oss frem dag etter dag. Herren vår Gud vil vi takke. Omkved

 

 

276 Alene Gud i himmerik Nicalus Decius etter de liturgiske leddene Gloria og Laudamus

 

1 Alene Gud i himmerik skje lov for all sin nåde

som han har vist på jorderik i disse signede dager.

På jord er kommet glede, fred, og mennesker kan gledes ved Guds miskunn og god vilje.

 

2 Vi lover, priser, tilber deg, vi gir deg takk og ære.

Med evig troskap hersker du, ditt navn velsignet være!

Ja, uten grenser er din makt, og alt må skje som du har sagt, du allmakts Gud og Fader.

 

3 Du Guds enbårne, Jesus Krist, høyt over verdens riker,

du ene er vår frelser visst som oss med Gud forliker.

O du Guds Lam som for oss led, for din skyld har vi vunnet fred, miskunn deg over alle!

 

4 O Hellig Ånd, vår trøster sann, all sannhet du oss lære,

så vi ved Ordet holder fast og lever til Guds ære!

Vokt oss for djevlens falske list, lær oss å tro på Jesus Krist, og så bli salig! Amen.

 

Ære være Faderen og Sønnen og Den hellige ånd,

som var er og blir,

en sann Gud fra evighet og til evighet. Amen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"