Komnes kirke

Komnes kirke er en langkirke i nygotisk stil fra 1881 i Kongsberg kommune. Kirkebygget er i tre og har 150 plasser.

Komnes kirke

I Komnes var det en stavkirke av samme størrelse og fasong som den i Tuft. Komnes stavkirke ble revet i 1881. En god del av inventaret fra Komnes stavkirke er tatt vare på og flyttet til Efteløt kirke.

Det mest verdifulle er imidlertid en antemensale fra omkring midten av 1200-tallet. Dette er en treplate som har dekket forsiden av alteret. Platen har malt dekor og på siden er det utskårne figurer. Dette er ganske enestående. Platen er oppbevart i Universitetets Oldsakssamling i Oslo.

Da den nye kirken skulle bygges ble det bestemt at den skulle bygges i teglstein, på samme måte som kirken i Tuft. Det ble imidlertid vanskelig å skaffe stein, derfor fikk man endret planene og en trekirke ble bygd i stedet. Kirken ble bygd i nygotisk stil med plass til 170 mennesker.

Komnes kirke ble innviet 7. september 1881 av biskopen i Oslo, Carl P. Essendrop. Altertavle, lysestaker og de hellige karene på alteret ble gitt som gave fra Gunhild Hartvigsdatter på Reinemo. Alterbildet er en kopi av "Jesu dåp" av A. Tidemand.

Link til Google maps for Komnes kirke

Kontaktinformasjon for Komnes menighet