Tune kirke

Tune kirke står på et av de eldste kirkestedene i regionen. Det er omtalt en kirke på stedet i 1080 som en av to kirker i Vingulmork.

Foto: Erlend Bjørtvedt

Kirkegården som omgir kirken er derfor registrert som middelalderkirkegård. Sannsynligvis har det vært et gudehov eller lignende på stedet før kristen tid. I 1744 omtales kirken som den største landsbykirke på Østlandet. I forbindelse med det store kirkesalget på 1720-tallet ble kirken solgt til Jens Wærenskiold som var eier av Borregaard. Senere ble Lindemannfamilien eiere gjennom kjøp av Holleby. Disse solgte kirken til kommunen i 1859.

På grunn av manglende vedlikehold ble kirken revet i 1863. I forbindelse med rivningen fant man en trappesten med årstallet 1050 innrisset på baksiden. Ny kirke som ble tatt i bruk i 1865, ble herjet av brann våren 1908. Dagens kirke ble innviet 30. desember 1910. En del av murene fra 1865-kirken ble benyttet i forbindelse med gjenreisingen.

Største kirke i Sarpsborg

Kirken ble restaurert i forbindelse med 50-årsjubileet. Blant annet fikk tårnet nytt kobberbelegg og det ble satt inn 4 glassmalerier i koret av Viktor Sparre. Kirken ble på ny rammet av brann i 1970. Det meste av interiøret ble skadet og måtte utbedres. Det ble i 1985 foretatt en større oppussing i forbindelse med 75-årsjubileet.

Tune kirke er den største kirken i Sarpsborg kommune og har plass til 650 mennesker. Den er listeført av Riksantikvaren. Bygningen ligger på toppen av raet som det finnes spor etter gjennom hele fylket, og som var åsted for de første bosettingene i området.

Her kan du ta en digital rundtur i kirken.

Finn kirken på kartet.