Velkommen til Drevja kirke

Drevja kirke ligger i Drevja sokn i Vefsn kommune i Nordland. Kirken er en langkirke bygget i tømmer i 1883 og har 200 plasser. Arkitekter var Torolf Prytz og Anders Grenstad, idet sistnevnte, som var byggmester, forenklet førstnevntes tegninger noe.[1]Alterbildet er et korsfestelsesbilde som Christen Brun har malt i kopi etter Guido Reni. Prekestolen har evangelistfigurer.

Markus-figuren er laget av Andreas Nilsskog. Matteus, Lukas og Johannes er laget senere av Einar Nilsskog. Andreas Nilsskog har også laget dåpsengelen. Orgelet ble bygget av P. A. Albrechtsen i 1846, og ble flyttet fra Dolstad kirke til Drevja kirke i 1920. Kirkeklokken er støpt av Vickers & Sons i Cluffield i England.Rett ved kirka står det en bauta til minne om bygdekunstneren Andreas Nilsskog.