Hjelpergjengen

Vil du være med og delta på det som skjer i kirken under gudstjenesten? Har du lyst på en oppgave? Bli med i Hjelpergjengen!

Ivrige hjelpere er det plass til i kirka. Meld dere til oss om du har et barn som har lyst til å bidra!Bildet er hentet fra kirken.no

Egentlig er ikke kirka bare et sted, kirka er også noe vi er!

Derfor er det viktig at det ikke bare er presten som gjør ting under gudstjenesten, for å være kirke er noe vi er og gjør sammen. Og barn er de beste hjelperne, synes vi. Blant annet fordi barn har mange gode ideer voksne aldri ville ha kommet på! Hjelperne i Torshov kirke har oppgaver under gudstjenesten, og minner alle om at kirka består av mange mennesker, voksne, barn, jenter og gutter - og alt det andre vi er.

En hjelper kan også kalles en medliturg. Liturgi er menneskenes arbeid for Gud og Guds arbeid for oss. Eller en slags lek for Guds ansikt. Som hjelper er du med og leder arbeidet for Gud og Gud jobber gjennom deg. Eller vi kan si at du er en slags lekeleder.

Sagt med andre ord: En hjelper er en som hjelper menigheten å forstå hva som skjer i gudstjenesten. Gjennom viktige, symbolske handlinger viser hjelperne hvordan hele menigheten kan være med.

Som hjelper kan man lese søndagens tekst, hjelpe til ved dåp, be bønner eller dele ut nattverd. Barn kan også være nattverdsutdelere. Det finnes mange andre oppgaver også, noen er ikke funnet opp ennå, en gang! Å hjelpe til i gudstjenesten er ikke forbeholdt voksne selv om det noen ganger kanskje virker sånn. Bli med, den som vil!