Efteløt kirke

Efteløt kirke er en langkirke i romansk stil fra ca. 1184 med murer av naturstein som er opp til 1 meter tykke. Kirken var viet til døperen Johannes og jomfru Maria.

Efteløt kirke

Ved en ombygging i 1876 ble kirken bygd om til en mer gotisk stil. Da ble mellom annet tårnet flyttet fra midten til den vestre delen av bygget, samtidig som det ble gjort større og de gamle, rundbuede vinduene ble erstattet av spissvinklede.

Efteløt kirke er bygd i stein og har 190 plasser. I 1953 ble kirken restaurert innvendig. Ved ombyggingen ble også det gamle alterbordet av stein brukt som trappestein. Foran den vestre inngangsdøra ble en gravstein over prestekonen Live Nielsdatter brukt som trappestein. Som en kan skjønne ble restaureringen utført lite pietetsfullt og den var mye omdiskutert.

I 1905 ble det gjennomført en del reparasjoner og i 1906 ble det gamle, vakre steingjerdet som omkranset kirken knust til pukkstein og brukt på veianlegget nordover til Volden.

Den siste restaureringen ble gjort i 1953. Da ble takmaleriene fra 1703 forsøkt rekonstruert. Et kalkmaleri fra 1697 er avdekket i apsis bak altertavlen. Det ble flyttet en del inventar fra den gamle stavkirken i Komnes hit til Efteløt kirke. Det gjelder altertavlen, døpefonten, klokkerstolen og prekestolen. Den tidligere altertavlen, malt av Dina Aschehoug i 1906, henger på den ene langveggen.

Link til Google maps for Efteløt kirke

Kontaktinformasjon for Efteløt menighet