Ordensregler og vedtekter på gravplassene

Gravplassen er et sted for ro og ettertanke. Her skal vi minnes de døde på en verdig måte. Respekt og ærbødighet skal prege stedet og de som oppholder seg her.

Gravplassfreden

Motoriserte kjøretøy parkeres på parkeringsplassene. Dispensasjon kan gis av betjeningen. Hunder føres i bånd. Vis særlig respekt ved seremonier/gravfølger.

Vedtektene for gravplassene i Kongsberg kommune inneholder informasjon om fredningstid, om feste av grav, om gravminner mm.

Utdrag fra vedtektene (ofte stilte spørsmål):

Festetid

Festetiden er 20 år. Når festetiden er ute, kan gravstedet festes for nye 10 eller 20 år. Festet kan normalt ikke fornyes når det er gått 80 år etter siste gravlegging.

Gravminne

Det er fester for graven som har ansvaret for gravminnet og for å holde dette og graven for øvrig i hevd. Oppsetting av gravminnet  skjer etter avtale med betjeningen. Gravminnet kan være inntil 85 cm. bredt og 150 cm. høyt. Lamper, fugler og andre gjenstander må være forsvarlig festet og monteres på eget ansvar. Ved sletting av grav er fester ansvarlig for å fjerne gravminnet.

Beplantning

Foran gravminnet er det anledning til å opparbeide et plantefelt i høyde med bakken omkring. Plantefeltet kan ha samme bredde som gravminnet og kan opparbeides inntil 60 cm. fra gravminnets bakkant. Plantene kan være inntil 80 cm. høye. Det kan inngås avtale med kirkelig fellesråd om beplantning av graven.

Kontaktinformasjon for

Gravplassmyndigheten i Kongsberg