Kongsberg kirke

Kongsberg kirke er den største barokk-kirken i Norge og har et enkelt eksteriør, men et svært rikt rokokko-interiør. Lysekronene ble produsert ved Nøstetangen Glasværk i Hokksund i annen halvdel av 1700-årene og er blant de største, vakreste og rikest utformede armkroner av glass som finnes i Norden. Over lysekronene ruver det majestetiske Glogerorgelet som ble bygget av Gottfried Heinrich Gloger. Hvert år den siste helgen i januar arrangeres det Glogerfestspill i Kongsberg.

Kongsberg kirke

Besøke Kongsberg kirke

Besøk i åpningstiden uten omvisning er gratis. Under denne artiklen finner du informasjon om kirkens åpningstider og booking av omvisning. Gjennom året arrangerer Glogerakademiet konserter og Glogerfestspill i Kongsberg kirke. Har du lyst til å besøke kirken under et arrangement er det gudstjenester de fleste søn- og helligdager kl 11:00 og hverdagsmesse med nattverd onsdager kl 11:30-12:00. Mer informasjon om kirkelige arrangement og konserter finner du i kalenderen vår.

Glogerorgelet

Det nyrestaurerte Glogerorgelet i Kongsberg kirke er det største barokkorgelet i Norden. Med sin praktfulle fasade og vakre klang er det blitt en nasjonal kulturskatt. Orgelet ble bygget av Gottfried Heinrich Gloger i 1765, men tatt ut av bruk fra slutten av 1800-tallet. I januar 2001 stod Glogerorgelet ferdig, restaurert tilbake til det opprinnelige barokkorgelet fra 1765. Den tyske orgelbyggeren Jürgen Ahrend hadde klart å gjenskape gamle klangidealer i de restaurerte Glogerpipene, i kombinasjon med nystøpte piper. Slik orgelet klinger i dag, antar vi at det lød i andre halvdel av 1700-tallet.

Klokkespillet

Høyt oppe i kirketårnet kimer storklokken. Den veier 2,5 tonn og er blant de største her i landet. Til 250-årsjubileet i 2011 fikk Kongsberg kirke i tillegg sitt eget klokkespill med 24 klokker. Klokkespillet kan du høre daglig de store kvarterene 09:00, 12:00, 15:00 og 18:00, samt ved spesielle anledninger.

Lysekronene

De tre rokokkolysekronene i Kongsberg kirke er blant de største, vakreste og rikest utformede armkroner av glass som finnes i Norden. Den største av lysekronene er tre meter høy. Lysarmene er av glass med vridde rifler og de er behengt med spir og pendelokker i klart, magnanrødt og koboltblått glass. Det var den tyskfødte glasskunstneren og gravøren Heinrich Gottlieb Köhler som tegnet lysekronene. Det er sannsynlig at han har hatt et nært samarbeide med Nøstetangens glassblåser James Keith.

Lysekronene tennes ved spesielle anledninger, blant annet 1. søndag i advent, julaften, 1. juledag, Glogerfestspillenes åpningskonsert og Glogerfestspillgudstjenesten, 1. påskedag, under konfirmasjonene, 1. pinsedag, Historisk orgelkonsert og Allehelgen.

Glasspynt inspirert av lysekronene i kirken

Kongsberg og Jondalen menighetsråd har i flere år samarbeidet med glassblåser Daniel Erlandsson ved GlasshyttaNøstetangen Glass i Hokksund om produksjon av  glasspynt inspirert av lysekronene i Kongsberg kirke. Glasspyntene er nummerert og blir solgt i et begrenset opplag før jul hvert år. Det er i tillegg mulig å kjøpe små glasstjerner i koboltblått og klart glass inspirert av Dannebrogstjernern i lysekronene i kirken til 120,- pr. stk (evt. 200,- for 2 stk.). Stjernen er designet av Ingrid Austlid Rise og støpeformen er frest i grafitt ved De Norske Myntverket i Kongsberg.

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Settings for this website / Location -> "Allow"